برای رهگیری مرسوله پستی خود کافی است کد رهگیری را در سایت پست وارد کنید تا محل کنونی بسته را ببینید. کد رهگیری یا شماره مرسوله هنگام ارائه بسته به باجه پستی به فرستنده داده میشود. پیگیری مرسولات پستی ساده است و اطلاعات مرسولات پستی توسط خدمات اداره پست در اختیار افراد قرار میگیرد. در صورتی که قصد اطلاع از آخرین موقعیت مکانی محموله پستی را داشته باشید، باید از سامانه رهگیری مرسولات پستی استفاده کنید.
کد رهگیری، بارکد مرسوله یا شماره مرسوله
زمانی که یک بسته را به پست تحویل میدهید به شما یک رسید داده میشود که روی آن یک کد با ۲۴ کاراکتر نوشته شده است. این کد در حقیقت همان کد رهگیری یا شماره مرسوله است که از طریق یک شماره و بارکد به مشتری پست (فرستنده) تحویل داده میشود. اگر شما گیرنده مرسوله پستی هستید و باید بستهای دریافت کنید، لازم است این شماره را از فرستنده بگیرید. مثلا اگر از فروشگاه اینترنتی یا صفحه اینستاگرامی خرید کردهاید و به شما گفته شد مرسوله پستی (بسته شما) ارسال شده باید کد رهگیری را از فرستنده بخواهید. مرسوله میتواند یک بسته باشد یا پاکت یا نامه.
با استفاده از کد رهگیری (همان شماره مرسوله) میتوانید در هر لحظه از محل بسته خود مطلع شوید.
نحوه پیگیری مرسولات پستی توسط کد رهگیری یا شماره مرسوله
آشنایی و کار با سامانه پیگیری مرسولات پستی، به زمان و مهارت خاصی نیاز ندارد و جهت اطلاع از جزئیات مرسوله پستی خود، تنها کافیست در قسمت مدنظر، اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید.
به سایت tracking.post.ir بروید و کد رهگیری ۲۴ رقمی مرسوله خود را وارد کنید تا محل آن نمایش داده شود. مواردی مانند تاریخ و ساعت پذیرش مرسوله توسط اداره پست، نام فرستنده و گیرنده، وزن مرسوله و هزینه ارسال و غیره را نیز در همین قسمت مشاهده میکنید.
توسط سامانه رهگیری مرسولات پستی بهراحتی از زمان تحویل مرسولهتان آگاهی پیدا میکنید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام خواهید داد. زمانی که وارد این سایت شدید از شما خواسته میشود شماره مرسوله را وارد کنید.
در این روش، مشخصات اولیه مرسوله همچون زمان و ساعت دقیق تحویل مرسوله به پست، نوع سرویسرسانی، اطلاعات مربوط به مبدا و مقصد، نام ارسالکننده و تحویل گیرنده، کدپستی تحویلدهنده و دریافتکننده، حجم و هزینه مربوط به ارسال بسته، تاریخ و زمان مربوط با آخرین مکانی که مرسوله در آن به ثبت رسیده است، محل پستی، مشخصات نامهرسان و عکس آن، جدیدترین وضعیت مرسوله، امضا و ثبتنام گیرنده و غیره در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
پیگیری مرسولات پستی از طریق پیامک
برای پیگیری بسته پستی در صورت عدم دسترسی به اینترنت، اداره پست راهحل دیگری را در اختیار مشتریان قرار داده و آن هم استفاده از سرویس پیامک میباشد. برای این کار تنها کافی است حرف R را در قالب یک پیامک تایپ کنید.
سپس کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله را هم به آن اضافه کنید. در صورت ارسال این پیامک به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ آخرین وضعیت بسته را مشاهده خواهید کرد. اگر محموله در شرایط خاصی قرار داشته باشد، اداره پست شما را راهنمایی خواهد کرد.
رهگیری مرسولات با ستاره مربع و کد USSD
در صورتی که قصد دارید از طریق سامانه رهگیری وضعیت گواهینامه، گذرنامه یا کارت پایان خدمت خود را پیگیری کنید، کافیست کد ستاره ۱۱۰ مربع را شماره گیری و در مرحله بعد نیز گزینه پلیس ۱۰+ را انتخاب کنید. با ورود به صفحه مدنظر، گزینه وضعیت مدارک را انتخاب کنید. با مشخص کردن نوع مدرک، میتوانید از وضعیت بسته پستی خود آگاه شوید.
سوالات رایج در رابطه با مرسولات پستی
بسیاری از افرادی که از خدمات اداره پست استفاده میکنند، معمولا در رابطه با قوانین آن یا خدمات ویژهای که به مشتریان ارائه میکند، اطلاعات کافی را ندارند. به همین دلیل در این قسمت از متن، به بررسی سوالات رایج مشتریان میپردازیم تا از اینطریق، پاسخ تعدادی از سوالات را بیابیم:
تا چه زمانی میتوان مرسولات پستی را نگهداری کرد؟
هر مرسوله با توجه به نوع سرویس خود، مدت زمان مشخصی را دارد. به عنوانمثال، مرسولهای که با پست پیشتاز به دست تحویلگیرنده رسیده است، نهایتا تا ۵ روز و پس از ۲ بار مراجعه نامهرسان به شخص موردنظر قابل نگهداری است.
مرسولات به چه علت برگشت میخورند؟
در صورتی که مرسوله مدنظر نواقصی همچون نقص آدرس گیرنده، عدم مراجعه تحویلگیرنده برای دریافت بسته خود، فوت گیرنده و غیره طی مدت زمان مشخصی به فرستنده ارسال خواهد شد.
در صورت عدم حضور گیرنده، سرنوشت بسته پستی چه خواهد شد؟
در صورتی که نامهرسان اداره پست به محل تحویل مرسوله مراجعه کرده و نتواند به تحویلگیرنده دسترسی داشته باشد، میتواند اطلاعیه ورود خود را صادر کرده و از اینطریق، گیرنده را متوجه حضور خود در نشانی مدنظر کند. در صورتی که در مرتبه دوم نیز نتواند بسته را به دست تحویلگیرنده برساند، آنگاه بار دیگر باید برگه اطلاعیه ورود را صادر کرده و از گیرنده بخواهد تا در اولینفرصت، نسبت به دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه در نزدیکترین محل یا صندوق پستی به گیرنده قرار خواهد گرفت.